Dzisiaj bardzo dużo mówi się o redukcji wagi, o tym, że wszyscy powinniśmy być szczupli… Ciągle jesteśmy bombardowani wiadomościami co możemy zrobić żeby schudnąć, nowa dieta, nowe ćwiczenia, obłęd ….

Czy w tym całym zamieszaniu nie zapomnieliśmy o zdrowiu?  Czy nie warto było by zastanowić się nad bardzo ważnym aspektem kultury jedzenia – zdrowiem? Skupiamy się na smaku, tysiącu przepisów, kolorowych opakowaniach, reklamach i modzie…. A nasz organizm potrzebuje pożywienia, w wolnym tłumaczeniu węglowodanów, białka, tłuszczy, witamin, mikroelementów, enzymów jak również  tysiąca znanych i nieznanych substancji, które towarzyszą w milionach reakcji chemicznych zachodzących w każdej sekundzie w naszym organizmie.

Wyobraźmy sobie taką sytuację – budujemy nowy dom, na placu budowy zgromadziliśmy cement, deski, narzędzia, cegły, i wszystko to czego potrzeba do zbudowania solidnego domu – brakuje nam jedynie wody do rozrobienia cementu, z powodu braku czasu kierownik budowy decyduje się na budowę bez wody .. posypuje suchym cementem cegły budując dom… Czy ma on szansę przetrwać ? Nie ma szans.. runie w krótkim czasie..

Podobnie dzieje się z naszym organizmem, jeśli nie dostarczymy odpowiednich składników nasze zdrowie obraca się w ruinę, zaczynają męczyć nas rozmaite schorzenia, nadciśnienie, nadwaga, pogorszenie nastoju, niska odporność, chroniczne zmęczenie, nowotwory.. A współczesna medycyna niestety ( choć dobrze,  że jest J pomaga naprawić to co nabroiliśmy ) skupia się tylko na skutkach chorób a nie na podłożu i genezie problemu. Za to Jesteśmy odpowiedzialni sami przed sobą.

Odżywianie to nasz największy obowiązek. Dobrze odżywiony organizm to energia, radość , siła witalna, chęć  do życia, dobry kontakt z innymi ludźmi, i oręże do walki z wolnymi rodnikami toksynami, truciznami. Poradzimy sobie wtedy z każdą przeciwnością losu z jaką przyjdzie nam się zmierzyć … Warto?

Oczywiście, że warto. Tutaj nasuwa się pytanie.. Jak to zrobić .. Postaram się przedstawić kilka bardzo ważnych wskazówek które są zbiorem prawd z różnych źródeł ( czasami warto wrócić do mądrości narodów z przed wieków )

Trzeba jeść żeby żyć – prozaiczne niemniej jednak często nie stosowane. Konieczne są trzy  posiłki i jedna lub dwie przekąski. Warto zwrócić uwagę na wielkość porcji – posiłek powinien zmieścić się w naszych dwóch dłoniach ( połączone dłonie tworzą miseczkę ) – taka jest bowiem objętość naszego żołądka- tak mówi o wielkości porcji medycyna chińska. Przekąską może być owoc – 1 owoc- tyko przed południem – owoce zawierają dużo cukru ( fruktozy) i warto dać sobie czas na spożytkowanie tej energii. Posiłek powinien składać się z trzech grup składników – o tym z pewnością wiemy wszyscy – warto jednak zwrócić uwagę na proporcje np.  węglowodany raczej rano , wieczorem już potrzebujemy ich mniej …

Warzywa i owoce –  o tym też wiemy wszyscy – niestety często jest tak,  że mylimy warzywa z owocami. Kolorowa prasa lansuje hasło 5 porcji warzyw i owoców. Postaram się uściślić tą wiedzę, według WHO powinniśmy zjadać min 3 porcje warzyw i 2 porcje owoców- takie zalecenia są dla osób zdrowych bez nadwagi , natomiast osoby zmagające się z nadwagą powinny zrezygnować z jednej porcji owoców na rzecz warzyw. Najlepiej żeby warzywa spożywać jak najmniej przetworzone, najlepiej surowe – idealnie byłoby gdybyśmy jedli  60 % surowych warzyw- 40 duszonych lub gotowanych na parze- wtedy wykorzystujemy całe ich bogactwo i dobrodziejstwo. Porcja warzyw to np. filiżanka startej marchwi,  1 duży pomidor, 1 duża cebula, 0,5  brokułu. Wszystkie warzywa bez wyjątku są wskazane w zasadzie bez ograniczeń – wszystko zależy od stanu zdrowia – choć im więcej warzyw tym stan zdrowia będzie się poprawiał. Im bardziej zielone tym zdrowsze.. J

Woda- warto pomyśleć ile płynu wypijamy w ciągu dnia, woda wypłukuje toksyny z naszego organizmu, musimy ją uzupełniać ponieważ  składamy się w 70 % z wody.. Często mylimy pragnienie z głodem i zastępujemy szklankę wody przekąską.  W naszym kraju panuje  kult picia herbaty i kawy. Niestety nie zastąpimy wody kawą – kawa nas odwadnia ponieważ ma właściwości moczopędne, stąd na każdą filiżankę kawy wypijmy dwie szklanki wody. Za każdym razem kiedy nam się przypomni wypijmy szklankę wody z pewnością wyjdzie nam to na zdrowie.

Ważne by zatroszczyć się o siebie, pomyśleć jakie korzyści przyniesie każdy kęs jedzenia, warto wybierać produkty lokalne, takie które rosną blisko nas, zrezygnować z reklamowanych w telewizji produktów spożywczych – dobrej żywności nie trzeba reklamować …J Jeśli zaczniemy wybierać proste składniki i łączyć je w smaczne ale krótko gotowane dania możemy cofnąć czas i dać sobie długie szczęśliwe życie…

Jeśli interesują Państwa nowinki z zakresu żywienia, korzyści zdrowotnych produktów spożywczych zapraszam na stronę www.morela-fit.pl

W internecie i aptekach  roi się od cudownych specyfików dzięki, którym np Pani Krysia schudła 14 kg w ciągu miesiąca. W jednym takim promującym  artykule przeczytałam: „ten specyfik zmieni oblicze wielu narodów!!!!”  Często zadaję pytanie swoim pacjentom czy zdają sobie sprawę z tego, że takie magiczne produkty owszem spowodują schudnięcie… ale niestety nie zmienią nawyków.. Schudnąć jest naprawdę łatwo – wygrywa ten kto ten wynik utrzyma… A tu pojawia się problem… Gdzieś w głębi duszy wiemy, że sukces nie jest nasz… tylko magicznej tabletki, niestety. Po raz kolejny podkopaliśmy motywację do zmian. Pojawia się przy pierwszej lepszej okazji myślenie.. przecież jeden serniczek nie zaszkodzi, przecież wiem jak schudnąć, oj tam tylko jeden kawałeczek .. a potem zanim się zorientujemy to znów wskakuje parę kilo! Nawet nie wiadomo kiedy …. Otóż suplementy działają – odchudzają ale niestety na chwilę a kolejna porażka osłabia i nasze ciało i duszę.

Radą na to jest wybór albo po raz kolejny uwierzymy w cuda …albo odzyskamy kontrolę nad swoim ciałem w kuchni i na siłowni…. Zaprzestanie walki i spokojne dążenie do zdrowia jest właściwie jedynym wyjściem … i jest możliwe.. wiem to :)

Ada Jaśkiewicz

radosc

 

Czytaj więcej »