Dzisiaj bardzo dużo mówi się o redukcji wagi, o tym, że wszyscy powinniśmy być szczupli… Ciągle jesteśmy bombardowani wiadomościami co możemy zrobić żeby schudnąć, nowa dieta, nowe ćwiczenia, obłęd ….

Czy w tym całym zamieszaniu nie zapomnieliśmy o zdrowiu?  Czy nie warto było by zastanowić się nad bardzo ważnym aspektem kultury jedzenia – zdrowiem? Skupiamy się na smaku, tysiącu przepisów, kolorowych opakowaniach, reklamach i modzie…. A nasz organizm potrzebuje pożywienia, w wolnym tłumaczeniu węglowodanów, białka, tłuszczy, witamin, mikroelementów, enzymów jak również  tysiąca znanych i nieznanych substancji, które towarzyszą w milionach reakcji chemicznych zachodzących w każdej sekundzie w naszym organizmie.

Wyobraźmy sobie taką sytuację – budujemy nowy dom, na placu budowy zgromadziliśmy cement, deski, narzędzia, cegły, i wszystko to czego potrzeba do zbudowania solidnego domu – brakuje nam jedynie wody do rozrobienia cementu, z powodu braku czasu kierownik budowy decyduje się na budowę bez wody .. posypuje suchym cementem cegły budując dom… Czy ma on szansę przetrwać ? Nie ma szans.. runie w krótkim czasie..

Podobnie dzieje się z naszym organizmem, jeśli nie dostarczymy odpowiednich składników nasze zdrowie obraca się w ruinę, zaczynają męczyć nas rozmaite schorzenia, nadciśnienie, nadwaga, pogorszenie nastoju, niska odporność, chroniczne zmęczenie, nowotwory.. A współczesna medycyna niestety ( choć dobrze,  że jest J pomaga naprawić to co nabroiliśmy ) skupia się tylko na skutkach chorób a nie na podłożu i genezie problemu. Za to Jesteśmy odpowiedzialni sami przed sobą.

Odżywianie to nasz największy obowiązek. Dobrze odżywiony organizm to energia, radość , siła witalna, chęć  do życia, dobry kontakt z innymi ludźmi, i oręże do walki z wolnymi rodnikami toksynami, truciznami. Poradzimy sobie wtedy z każdą przeciwnością losu z jaką przyjdzie nam się zmierzyć … Warto?

Oczywiście, że warto. Tutaj nasuwa się pytanie.. Jak to zrobić .. Postaram się przedstawić kilka bardzo ważnych wskazówek które są zbiorem prawd z różnych źródeł ( czasami warto wrócić do mądrości narodów z przed wieków )

Trzeba jeść żeby żyć – prozaiczne niemniej jednak często nie stosowane. Konieczne są trzy  posiłki i jedna lub dwie przekąski. Warto zwrócić uwagę na wielkość porcji – posiłek powinien zmieścić się w naszych dwóch dłoniach ( połączone dłonie tworzą miseczkę ) – taka jest bowiem objętość naszego żołądka- tak mówi o wielkości porcji medycyna chińska. Przekąską może być owoc – 1 owoc- tyko przed południem – owoce zawierają dużo cukru ( fruktozy) i warto dać sobie czas na spożytkowanie tej energii. Posiłek powinien składać się z trzech grup składników – o tym z pewnością wiemy wszyscy – warto jednak zwrócić uwagę na proporcje np.  węglowodany raczej rano , wieczorem już potrzebujemy ich mniej …

Warzywa i owoce –  o tym też wiemy wszyscy – niestety często jest tak,  że mylimy warzywa z owocami. Kolorowa prasa lansuje hasło 5 porcji warzyw i owoców. Postaram się uściślić tą wiedzę, według WHO powinniśmy zjadać min 3 porcje warzyw i 2 porcje owoców- takie zalecenia są dla osób zdrowych bez nadwagi , natomiast osoby zmagające się z nadwagą powinny zrezygnować z jednej porcji owoców na rzecz warzyw. Najlepiej żeby warzywa spożywać jak najmniej przetworzone, najlepiej surowe – idealnie byłoby gdybyśmy jedli  60 % surowych warzyw- 40 duszonych lub gotowanych na parze- wtedy wykorzystujemy całe ich bogactwo i dobrodziejstwo. Porcja warzyw to np. filiżanka startej marchwi,  1 duży pomidor, 1 duża cebula, 0,5  brokułu. Wszystkie warzywa bez wyjątku są wskazane w zasadzie bez ograniczeń – wszystko zależy od stanu zdrowia – choć im więcej warzyw tym stan zdrowia będzie się poprawiał. Im bardziej zielone tym zdrowsze.. J

Woda- warto pomyśleć ile płynu wypijamy w ciągu dnia, woda wypłukuje toksyny z naszego organizmu, musimy ją uzupełniać ponieważ  składamy się w 70 % z wody.. Często mylimy pragnienie z głodem i zastępujemy szklankę wody przekąską.  W naszym kraju panuje  kult picia herbaty i kawy. Niestety nie zastąpimy wody kawą – kawa nas odwadnia ponieważ ma właściwości moczopędne, stąd na każdą filiżankę kawy wypijmy dwie szklanki wody. Za każdym razem kiedy nam się przypomni wypijmy szklankę wody z pewnością wyjdzie nam to na zdrowie.

Ważne by zatroszczyć się o siebie, pomyśleć jakie korzyści przyniesie każdy kęs jedzenia, warto wybierać produkty lokalne, takie które rosną blisko nas, zrezygnować z reklamowanych w telewizji produktów spożywczych – dobrej żywności nie trzeba reklamować …J Jeśli zaczniemy wybierać proste składniki i łączyć je w smaczne ale krótko gotowane dania możemy cofnąć czas i dać sobie długie szczęśliwe życie…

Jeśli interesują Państwa nowinki z zakresu żywienia, korzyści zdrowotnych produktów spożywczych zapraszam na stronę www.morela-fit.pl